SVAR
Hei
Du spør om hvordan en ADHD utredning foregår, fra start til slutt. Først vil jeg starte med å si at alle barn er forskjellige og veien mot en henvisning kan derfor også være forskjellig. Ofte starter det med at enten foreldre, barnehage eller skole har en mistanke om manglende konsentrasjon, oppmerksomhet eller hyperaktivitet. Få barn får denne diagnosen i barnehagen, svaret videre vil derfor ta utgangspunkt i et eldre barn.
Når mistanken er etablert er det fastlegen som henviser til Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP). Det kan fastlege gjøre på bakgrunn av informasjon fra foresatte og/eller skole.
Av og til har barnet vært utredet av PP- tjenesten i forkant. Da kan det være hensiktsmessig å ta med en eventuell sakkyndig vurdering eller testresultater, hvis det foreligger. I noen tilfeller har skolen tatt en ADDES som er et kartleggingsverktøy/ evalueringsskjema for å støtte elever med ADHD i hjem og fritid. Da bør den tas med til fastlegen. Det kan og være lurt å skrive ned observasjoner/refleksjoner rundt mistanken deres.
I andre tilfeller blir det brukt et kartleggingsverktøy som heter "Firfoting". Det er et verktøy en kan bruke når det er bekymring rundt et barns helse og utvikling. Ofte er det skolen som fyller ut dette.
Når fastlege har henvist til BUP er det i alle tilfeller BUP som avgjør hvem de skal "ta inn" og utrede videre. Saken kan bli avvist av BUP. Det er derfor lurt å ha mest mulig dokumentasjon med til fastlegen.
Du spør om videre rettigheter i skolen. En ADHD diagnose utløser ikke automatisk noen rettigheter i skolen, men skolen har alltid en plikt til å tilrettelegge undervisningen ihht §1-3 for alle elever. Hvis det er tvil om utbytte av ordinær undervisning, vil skole og foresatte kunne henvise til PP- tjenesten for en sakkyndig vurdering av behov for spesialundervisning ihht §5-1.
Ønsker dere lykke til!
Med vennlig hilsen,
Pedagogisk psykologisk rådgiver, PPT