SVAR
Takk for fint spørsmål! Ja, endringer hos barn etter skolestart er noe vi ser ganske ofte. Førsteklassingene kan gjerne ha en grei start i den nye hverdagen, og så kommer det noen reaksjoner utover høsten.
Det er en stor overgang for barn å begynne på skolen. Endringen krever mye av dem, både sosialt og emosjonelt. Det kan være sorg over å ha sluttet i barnehagen, flere rutiner er enda nye og barna er fortsatt i en bli-kjent fase. Alt dette krever mye kapasitet. Mange barn er derfor slitne i kroppen og hodet etter skoledagen og kan ha lite å gå på. "Lunta kan bli kort"; de er mindre mottakelige for samarbeid og humøret svinger. På mange måter kan vi si at trykket som har bygget seg opp gjennom dagen, og som barnet kanskje har hatt grei kontroll på, bobler over hjemme hvor det er kjent og trygt. Som en brusflaske som ristes litt jevnt og trutt, og som åpnes med et brak når inngangsdøra passeres. For mange vil dette bli enklere når første halvår på skolen er overstått. Jeg vil likevel gi noen generelle tips til hva som kan utforskes eller forsøkes for å støtte opp om:
- Sjekk ut med både datteren deres og skolen - er det god trygghet og trivsel? Har hun venner? Går fagene greit? Er det andre forandringer eller utfordringer i livet deres nå?
- Hvis hun forteller om ting som er vanskelig, noe hun gruer for eller annet, er det fint å først bare lytte og bekrefte det hun sier. Deretter snakke om mulige løsninger.
- Vi tenker det er fint om barn får lov å ha alle typer følelser, også sinne. Det er likevel ikke så greit å slå. Prat om dette skillet, og forsøke å forstå hva som ligger bak uttrykket hennes.
- Daglig alenetid med barnet. Det vil si at en av dere foreldre hver dag har satt av 15 minutter, som er hennes tid sammen med en av dere. Da er det fullt fokus på hennes initiativer. Gjerne gå en liten tur eller trekk dere tilbake slik at dere ikke blir forstyrret. Poenget er påfyll av kontakt og styrking av båndet dere imellom. Dette kan noen ganger gjøre barn mer i stand til å samarbeide i familien.
- Kravene på skolen er mange, likeså lydnivå og inntrykk. Se om dere bør gjøre noe med tempo generelt i familien. Er det mulig å tilby ro, hvile og pauser i løpet av uka? Se på hvor aktivt barnet er, er det mange fritidsaktiviteter, mye skjermtid, kan noe plukkes vekk for en periode?
- Unngå å havne i stadige korrigeringer og negative sirkler med barnet. Gi henne positive tilbakemeldinger i form av «det er så kjekt å gjøre dette sammen med deg" e.l.
- Forsøk å forebygge konflikter i familien, for eksempel dele opp ungene om mulig i typiske «risikosituasjoner.»
- Til slutt; sikre det som vi vet må være på plass for å kunne ha overskudd: nok søvn, fornuftig og ofte nok mat, nok kos og nærhet.
Dere er ikke alene om å oppleve at skolestart kan røyne på. Dersom dere ønsker mer spesifikk hjelp og veiledning kan Barne- og familiesenteret kontaktes. Lykke til!
Med vennlig hilsen
Psykologspesialist, Barne- og familiesenteret