SVAR
Jeg opplever at du er bekymret for sønnen din på 5 år som går siste halvår i barnehagen. Jeg forstår deg slik at det du først og fremst spør om er hvordan du kan få en god samtale med barnehagen om å se gutten din på en helhetlig måte.
Jeg forstår at gutten din er ressurssterk på mange områder, men at han også kan streve litt innimellom med å navigere i forhold til det sosiale, slik at de voksne, og kanskje også barna i barnehagen kan reagere negativt på han. Du uttrykker også bekymring for at du merker at han har fått et dårligere selvbilde, og bekymring for at de voksne i barnehagen skal sette en negativ «merkelapp» på han. Slik jeg forstår deg tenker du at dette kanskje kan handle om at han blir lite stimulert, og ser det også i sammenheng med mye utskifting av pedagogisk personale. Du lurer på hva du bør gjøre videre.
Først og fremst må alle de voksne rundt han trekke sammen for å skape støttende og positivt miljø der samarbeid og vennskap er i fokus.
Utvikling av kognitiv og sosial læring og utvikling, går ikke alltid helt i takt, og noen trenger mer støtte i perioder for å utvikle og regulere seg i forhold til emosjonelle og sosiale forhold. Mestringsopplevelser med positiv lek og samarbeid kan hjelpe han i å se verdien i å jobbe sammen med andre i stedet for å konkurrere. Det kan også bidra til å styrke selvbildet.
Be om et møte med barnehagen. Det kan av og til oppleves vanskelig dersom du har en følelse av at de ikke ser alle sider ved gutten din, forstår ham godt nok eller legger godt nok til rette for han. Du skriver at du er redd for at han i barnehagen skal settes i en bås, eller få en negativ «merkelapp». Be om et møte der du legger fram din uro og bekymring for gutten din sin utvikling. Hold en åpen og positiv tone. Fortell hvordan du forstår gutten din og hva som fungerer bra i samspillet mellom dere hjemme. Spør om innspill på hvordan dere sammen kan støtte og hjelpe ham på en best mulig måte. Gutten din er åpenbart kognitivt sterk, og har derfor behov for å bli stimulert i tråd med hvor han er, også på denne aksen av utviklingen. Snakk med barnehagen om hans interesseområder, og oppmuntre dem til å gi han oppgaver som stimulerer også innenfor emner som for eksempel vitenskap, kunst eller teknologi.
Et godt møte kan bidra til en ny og mer positiv relasjon.
Lykke til.
Med vennlig hilsen ped.psyk.rådgiver